Voor de Inspiratiedag ICT in de Onderwijspraktijk schreef ik een pakkende omschrijving van alle workshops die plaatsvonden.

 

Dit zijn de workshops van de Inspiratiedag ICT in de onderwijspraktijk!

Op zaterdag 8 april 2017 organiseren SLBdiensten, Slim.nl en APS IT-diensten de inspiratiedag ICT in de onderwijspraktijk. Ervaren en enthousiaste docenten laten u zien hoe zij met diverse Microsoft-producten werken in de klas. Welke workshop kiest u?

Tijd besparen, organiseren en samenwerken met Classroom

Door en voor leerkrachten en leerlingen ontworpen: Microsoft Classroom. Classroom is een gebruiksvriendelijke website die bekende Office-applicaties combineert. OneNote Class Notebook bijvoorbeeld, waarmee u notitieblokken deelt met leerlingen en eenvoudig met hen samenwerkt. Of Microsoft Forms, dat de mogelijkheid biedt snel en eenvoudig een vragenlijst, overhoring of enquête te maken en te delen. Handige hulpmiddelen in de klas!

Jaimie Prigge, docent en adviseur Onderwijs en ICT bij het Fioretti College Lisse en hillegom laat u zien hoe hij Classroom, OneNote en Forms in de klas gebruikt. Vervolgens gaat u zelf aan de slag, en ontdekt u alle ins en outs.

Minecraft: probleemoplossend en ruimtelijk denken met een videogame

Hoe zag de Acropolis eruit van binnen? Of een dorp in de Middeleeuwen? Met Minecraft brengt u geschiedenis tot leven. Óf u zet het in om uw leerlingen opdrachten, puzzels, rekensommen of andere taken te laten uitvoeren. De videogame is enorm populair onder kinderen. Ingezet op school vergroten zij op creatieve wijze hun vermogen om logisch, probleemoplossend en ruimtelijk te denken, terwijl ze een spel spelen. Is er een betere manier om iets te leren?

Sander Fase, voorheen werkzaam in het praktijkonderwijs en nu bij het ROC Mondriaan, zet Minecraft met groot succes in zijn lessen in. Tijdens deze workshop ontdekt u hoe hij dat doet, welke mogelijkheden Minecraft biedt en hoe leuk het is om van uw leerlingen de kneepjes van het spel te leren, terwijl zij ongemerkt belangrijke lesstof opnemen.

Office Mix for Powerpoint: leren binnen en buiten de klas

PowerPoint 2016 heeft een ingebouwde opnamefunctie: Mix. Met Mix neemt u eenvoudig uw presentaties op terwijl u deze afspeelt om ze vervolgens met leerlingen te delen. De voordelen? Sommige lesstof is lastig in één keer over te brengen. Met Mix kunnen leerlingen uw presentaties in hun eigen tempo terugzien, op ieder gewenst apparaat. U voegt eenvoudig opdrachten of vragen toe en ziet vervolgens welke leerling de presentatie heeft bekeken. U kunt hen voorbereiden op een les door de presentatie vooraf te delen. Ook het nakijken van de opdrachten kan via Mix. Met de Learning Analytics portal krijgt u inzicht in uw eigen lessen. Bovendien kunt u alle presentaties die u al heeft, dus ook oudere PowerPoints, met Mix opnemen en vernieuwen.

Bekijk een presentatie, pas slides aan, beantwoord vragen en analyseer een presentatie met behulp van Mix tijdens deze workshop van Irene van der Spoel die Mix inzet tijdens haar eigen lessen aan de GSG Leo Vroman in Gouda

Digitale verhalen vertellen met Sway

Met Sway maakt en deelt u eenvoudig interactieve presentaties, rapporten, verhalen en meer. Tekst, video’s, grafieken, foto’s, content van Facebook, Twitter, YouTube, noem maar op: u voegt de inhoud toe, Sway doet de rest. U bent geen tijd kwijt aan de opmaak. Het resultaat: een prachtig, digitaal verhaal dat u eenvoudig deelt en dat op ieder gewenst apparaat te zien is, zowel in de klas als daarbuiten. Daarnaast komt Microsoft Forms in deze workshop aan bod; een onderwijstool bij uitstek en perfct te combineren met het gebruik van Sway. Forms biedt de mogelijkheid om snel en eenvoudig een vragenlijst, overhoring of enquête te maken en te delen

Hoe maakt u een Sway-verhaal? Waarvoor zet u het in? Hoe gebruikt u Forms? Hoe ervaren uw leerlingen het en wat zijn de voordelen voor hen? U krijgt les van Marien Zonnenberg, docent aan CSG Willem de Zwijger in Schoonhoven met behulp van Sway.

Grenzeloos leren met Skype: breng de wereld naar uw klaslokaal

Hoe gaat het eraan toe in een Zuid-Afrikaans klaslokaal? Of in China, de VS of Frankrijk? Met Skype in the Classroom maakt u contact met leerkrachten en hun klassen over de hele wereld. Kennis over andere landen en culturen wordt heel tastbaar en is binnen handbereik. Daarnaast biedt Skype in de klas vele andere mogelijkheden: het uitnodigen van gastsprekers van over de hele wereld, virtuele ‘field trips’ en oudergesprekken voeren op afstand bijvoorbeeld. Zieke leerlingen hoeven geen les meer te missen. Met Skype brengt u de wereld naar uw klas, en uw klas naar de wereld!

Tijdens deze workshop geeft  Rein Kroon van Stichting Proo een Skype-les en ontdekt u de grenzeloze mogelijkheden van Skype in the Classroom.

OneNote op school: lesstof, oefeningen en aantekeningen delen

Aantekeningen, vragenlijsten en overhoringen maken en delen, tabellen en filmpjes toevoegen, online huiswerk opgeven, maken én nakijken, cijfers geven, resultaten delen met diverse informatiesystemen… OneNote maakt het allemaal mogelijk. U kunt een eigen ‘schrift’ maken en direct delen met uw leerlingen, die hun digitale schriften vervolgens met u delen. Wijzigingen worden direct gesynchroniseerd en zijn dus meteen zichtbaar.

Wing Kan Lai, docent aan het ROC Mondriaan en voorheen aan het Carmel College Hengelo, geeft les met behulp van OneNote en u gaat er zelf mee aan de slag, zodat u ervaart wat OneNote te bieden heeft.

Microsoft Imagine Academy: dé voorbereiding op MOS-certificering voor leerkrachten en leerlingen

Dé manier om u voor te bereiden op de Microsoft Office Specialist (MOS)-certificering: de Microsoft Imagine Academy, voorheen IT Academy. Leerkrachten en leerlingen kunnen binnen deze online omgeving Office-programma’s als Word, Excel en PowerPoint trainen en u kunt zelf cursussen beschikbaar stellen. Sinds kort is er nieuw lesmateriaal beschikbaar voor Office 2016.

Jan Wassink, docent Ne/gs en ICT-coördinator op CSG Reggesteyn Rijssen, laat u zien hoe u zelf aan de slag kunt met het aanbieden van MOS-certificering en Microsoft Imagine Academy.